Škoda Gladsaxe

Skoda afslører designskitser af elbilen Elroq

Verdenspremieren på Škoda Elroq finder sted 1. oktober i Prag. Nu afslører Škoda designskitser af den helt nye elbil. De viser det markante Modern Solid-design med Tech-Deck Face og Škoda skrevet med bogstaver i stedet for det traditionelle logo.

Glem alt om, hvordan en Škoda hidtil har set ud! Nu viser Škoda de første designskitser af elbilen Elroq, som får verdenspremiere i Prag 1. oktober.

Elroq er Škodas første serieproducerede bil med det nye Modern Solid-designsprog, og ikke mindst er det den første Škoda med det nye Tech-Deck Face.

Tech-Deck Face er en moderne fortolkning af den velkendte Škoda-kølergrill, men Tech-Deck Face er fladere og bredere, og ribberne er erstattet af mørkt glas, som skjuler bilens sensorer. Samtidig er Tech-Deck Face integreret med de opdelte LED-forlygter, der strækker sig ind i forskærmene.

Bogstaver i stedet for logo

Et andet nyt og markant designelement på fronten er, at Škoda for første gang nogensinde er skrevet med bogstaver i stedet for det traditionelle logo. Det er et designelement, som man hidtil kun har set på bagenden af Škodas biler de senere år.

Faktisk er det kun i midten af alufælgene, at man nu møder Škodas logo, som har et nyt 2D-design.

Således står Škoda også skrevet med bogstaver – i Unique Dark Chrome – på bagklappen af Elroq, hvor designet bliver fuldendt af en iøjefaldende tagspoiler og smalle LED-baglygter.

Det nye Modern Solid-design går igen i Elroqs interiør, som er karakteriseret ved enkelhed, rummelighed og rene linjer. Det digitale cockpit på 5”, som man kender fra Enyaq, giver sammen med en 13” skærm i midterkonsollen godt overblik og nem betjening. Derudover vil man kunne tilvælge head-up-display med Augmented Reality-visualisering.

560 km rækkevidde

Når det handler om, hvad der er under det sportslige design ude og inde, så er Elroq bygget på samme MEB-platform som storebroren Enyaq og kommer med fire forskellige drivlinjer: 50, 60, 85 og 85x.

Elroq 50 har en elmotor på bagakslen med 170 hk (125 kW) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), mens Elroq 60 har 204 hk (150 kW) og et batteri på 63 kWh (59 kWh netto). Begge har en topfart på 160 km/t.

De to stærkeste modelvarianter, Elroq 85 og 85x, har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto) og henholdsvis 286 hk (210 kW) og 299 hk (220 kW). Ydermere har 85x elmotor på både bag- og foraksel og dermed firehjulstræk. Topfarten hos begge biler er 180 km/t., og rækkevidden på en fuld opladning er mere end 560 km.

Alle modeller kan lade med både AC (11 kW) og DC-lynladning, hvor Elroq 85 og Elroq 85x kan lynlade med op til 175 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 28 minutter.

Bagagerum på 470/1.580 liter

Škodas nye elbil er cirka 4,5 meter lang og dermed 15 cm kortere end Enyaq. Trods det har den masser af plads til både passagerer og bagage. Bagagerummet rummer 470 liter, og fælder man bagsædet frem, er der 1.580 liter til rådighed. Dertil kommer, at der i vanlig Škoda-stil er praktisk aflæggeplads overalt i kabinen – faktisk hele 48 liter sammenlagt.

Škoda Elroq vil kunne bestilles i Danmark kort tid efter verdenspremieren 1. oktober, og de første biler forventes at blive leveret i første kvartal 2025.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk